Scholengemeenschappen

Decretaal worden een aantal taken van de scholengroep toevertrouwd aan de  scholengemeenschappen secundair onderwijs en basisonderwijs.
Een coördinerend directeur leidt elk van deze vergaderingen.

 

Missie:

 

  • De scholengemeenschap versterkt de pedagogisch-didactische werking van de scholen en streeft hiertoe (met respect voor de schooleigen context) een gemeenschappelijke benadering na.

Doelen:

 

  • Het begeleiden en motiveren van (startende) directies

  • Het versterken van de performantie van onze scholen(gemeenschap) op het vlak van…   

    • pedagogisch-didactisch handelen

    • schoolmanagement

    • beleidsvoerend vermogen

    • Kwaliteitsmanagement

      • Proactief en remediërend i.f.v. doorlichtingen

    • Marktaandeel

  • Het voorbereiden van de scholen(gemeenschap) op het veranderend onderwijslandschap.

  • Wisselwerking bestendigen tussen de scholen i.f.v. samenwerking en vertrouwen.

  • Uitbouwen, onderhouden en gemeenschappelijk stellen van een netwerk

  • De samenwerking met het basisonderwijs intensifiëren onder meer om de leerling een vlotte en efficiënte overgang van Bao naar SO te garanderen.

 

Hoe?:

 

  • Ondersteunen bij het ontwikkelen of bijsturen van de schoolvisies.

  • De scholengroep respecteert de specifieke schoolcontext.

  • Respecteren en maximaal delen van de expertise,de sterktes en de innovaties van de individuele scholen in een klimaat van veiligheid en vertrouwen.

  • Het vooropstellen van gemeenschappelijke doelen en de bereidheid om de eigen schoolwerking hierop af te stemmen.

  • Realiseren d.m.v. een gerichte keuze van werkthema’s.

  • Aanbieden en uitwerken van een gemeenschappelijk doelmatig navormingsaanbod:

    • Jaarlijks bepalen van prioritaire thema’s i.f.v. …

    • Maatschappelijke trends (radicalisering, actief burgerschap …)

    • Noden op schoolniveau (migratie&taal, opvolging doorlichting)

    • Deze agenda realiseren i.s.m. de pedagogische begeleidingsdienst.

    • Afstemmen navormingsplannen niveau school en niveau scholengemeenschap.

  • Bewaken, bestendigen en verhogen van de kwaliteit van onze scholen…

    • Vertrekken vanuit een uniform systeem waarbij de kwaliteit wordt bewaakt op niveau

      • Klant (leerwinst, welbevinden…)

      • Medewerkers (fg’s, vereiste diploma’s, professionalisering…)

      • Maatschappij (maatschappelijke verwachtingen gerealiseerd, partnerschappen, ?)

    • Dit gebruiken als uitgangspunt om het reflectief en innoverend vermogen te verhogen.

    • Dit instrument gebruiken ter voorbereiding en remediëring doorlichtingen (overleg pbd)

    • Zoeken naar gemeenschappelijke criteria voor ‘kwaliteit’. (aansluiten bij proces scholengroep)

  • Het versterken van de performantie van onze scholen(gemeenschap) op het vlak van…   

    • Studieaanbod en schoolprofilering.

      • Het studieaanbod en de schoolfprofielen afstemmen op

      • het regionale aanbod.

      • de vraag van de markt.

      • de behoeften van de arbeidsmarkt.

      • De lokale schoolcontext.

      • Kaderend binnen de ‘modernisering van het S.O.

  • Door samenwerking de aanwending van middelen (uren, financiën, know-how, menselijk kapitaal…) optimaliseren.

  • Regelgeving:

    • duiden en bewaken van het naleven

    • Individuele directies informeren en ondersteunen

    • Signaleren van problematische situaties en steun bieden bij het remediëren.


De hele organisatie kan rekenen op een beperkte centrale administratie.
Meer autonomie betekent meer verantwoordelijkheid!

Adres

Contact

  • Facebook Ringscholen

Nieuwstraat 122A

1730 Asse

info@ringscholen.be

02/462.31.30   

©2020 by Scholengroep 9, Ringscholen.